Kürtős kalács 

This slideshow requires JavaScript.

Kürtős Kalács/Colaci Secuiesti/Cimmney Cake/Pandolce a rotolo/Baumstriezel sau “Schornsteinkuchen”

M-am ambitionat sa fac colaci secuiesti din pofta si pentru ca nu am de unde sa cumpar. Am cautat pe net retete si idei de a inlocui instrumentele specifice Kürtős kalács-ului. Pana la urma am tradus o reteta de la unguri si am furat idea (fara imagini) de pe un site romanesc unde zicea de dozele de suc goale si cam atat. In garaj am gasit un maner de ciocan nou si am compus minunatul “facalet” pentru colaci. M-am chinuit sa fixez dozele pe ciocan dar s-a meritat. Important e sa se pastreze forma perfect cilindrica a dozelor care se deterioaza usor daca sunt stranse/apasate prea tare. Aluatul e simplu de facut.  Rezultatul final e foarte satisfacator!

Ingrediente aluat:

600 gr faina
30 gr drojdie proaspata
300 ml lapte
2 linguri lapte
2 galbenusuri
2 oua
8 prafuri de sare
80 gr unt topit

Ingrediente pentru pregatirea Kürtős-ului:

Unt topit sau ulei
Zahar
Ulei

Ingrediente pentru decor:

Nuca macinata SI/SAU
Cocos
Zahar cu scortisoara
Cacao

Mod de preparare:

Drojdia si zaharul se topesc in laptele caldut se lasa sa dospeasca in recipientul planetarei. Se cerne faina. Dupa ce s-a umflat drojdia in lapte se adauga celelalte ingrediente si se framanta circa 15 – 20 min. in planetara la viteza media/mare.

dsc01625

Cand aluatul e gata, omogen si pufos se presara cu putina faina suprafata, se acopera cu o stergare umeda si se lasa la dospit. (Faina se presara peste aluat ca sa nu se lipeasca de stergare in timp ce creste.)
Se lasa la dospit cam 60 min.


Pe masa unsa cu ulei se intinde aluatul de 4 mm grosime si cam 50 cm lungime. De data asta am folosit faina in loc de ulei, ambele variante sunt bune.
Cand aluatul e intins, pe cat posibil in forma dreptunghiulara, se tau fasii de 1,5 – 2 cm. Cate fasii avem atatia colaci o sa coacem sau in cazul meu, am infasurat cate doua fasii pentru a forma un colac depinde cat de mare este “facaletul” folosit si de lungimea fasiilor.


Ca sa fie mai usor de dat jos colacii copti de pe “Facalet”(cum il numesc eu), se unge gros cu ulei apoi se infasoara o fasie si se ruleaza lejer facaletul cu aluat pe masa de lucru ca sa ne asiguram ca aluatul este asezat uniform pe facalet. (Nu se apasa prea tare in timp ce se ruleaza.)
Ungem subtire aluatul cu unt topit sau ulei (in cazul in care am presarat faina pe masa de lucru si nu ulei) apoi il trecem prin zahar abondand ca sa acopere suprafata colacului. Se unge cu ulei ca sa se lipeasca zaharul de colac.

Colacii se coc peste carbuni la temperatura medie cam 5 – 10 min. invartind continuu pana cand zaharul se caramelizeaza complet.

Imediat ce se iau de pe foc se trec rapid prin nuca macinata, cocos sau zahar cu scortisoasa sau cacao, dupa preferinte. Acest pasaj de face rapid pentru ca nuca sa se lipeasca de caramelul inca moale. O data racit caramelul se intareste si nuca nu se mai lipseste, iar caramelul se intareste in cateva secunde.

Se impinge jos de pe facalet cat colacul e inca fierbinte.

Pofta buna!

*****

“Facaletul” meu improvizat e compus din 3 doze de suc goale si manerul unui ciocan nou, nefolosit. L-am invelit in aluminiu in 3 straturi. De altfel un facalet gros de lemn invelit in cateva straturi de aluminiu e foarte bun.

Leave a Reply

